Αεροδρόμιο ή Αξιοβίωτη Ανάπτυξη;

Αεροδρόμιο ή Αξιοβίωτη Ανάπτυξη;

«Το Ομφάλιο Πεδίο, η Μινώα γη και η Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη που προσδοκά η Πεδιάδα μας, απαιτούν την άμεση ακύρωση της κατασκευής ενός ακόμα αεροδρομίου στο Καστέλλι του δήμου Μινώα Πεδιάδας».

 

Της Μαρίνας Μουράτη

«Οι πρώτοι που αγνόησαν την αξία αυτής της γης – υψηλής παραγωγικότητας, ήταν οι ναζί, οι οποίοι φύτεψαν ένα στρατιωτικό αεροδρόμιο στην καρδιά της, για να εξυπηρετήσουν τις κατακτητικές βλέψεις του Χίτλερ. Τώρα απαξιώνεται αυτή η ευλογημένη γη για δεύτερη φορά, με την κατασκευή, δίπλα στο στρατιωτικό, ενός ακόμα αεροδρομίου, διεθνούς αυτή την φορά, με πολλές χιλιάδες πτήσεις ετησίως.

Προχωρούν στην κατασκευή, χωρίς να υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου και χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση! Ναι, ακριβώς έτσι! Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕ) δεν φαίνεται να έχει εξετάσει κάποιο αίτημα της κυβέρνησης, αν αυτό έγινε ποτέ! Διότι αν είχε γίνει το αίτημα και εξεταζόταν, θα ήταν στην λίστα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, που είναι διαθέσιμη σε όλους τους πολίτες στην διεύθυνση:  http://www.eib.org/projects/pipelines/?d=&f=&st=&r=1&c=GR&se=. Όπως μπορείτε να δείτε, στον δημόσια αναρτημένο πίνακα της ΕΤΕ, το τελευταίο ελληνικό πρότζεκτ που εξετάζεται από την τράπεζα υποβλήθηκε στις 2 Ιουλίου 2018. Άρα, για το αεροδρόμιο Καστελλίου δεν έχει υποβληθεί ποτέ αίτημα!

Μια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) υπάρχει όλη κι όλη, που με κραυγαλέο τρόπο υποτιμά τον δείκτη νοημοσύνης των κατοίκων, αφού, συμπερασματικά, καταλήγει σε ήπιες και μερικώς αντιστρεπτές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, από ένα αεροδρόμιο που θα φιλοξενεί 15 χιλιάδες κινήσεις αεροσκαφών τον μήνα κατά την υψηλή περίοδο, εντός ενός περιορισμένου λεκανοπεδίου και με ό,τι αυτό συνεπάγεται!

ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ

Η επί 24ώρου βάσεως λειτουργία του αεροδρομίου θα επιδράσει αρνητικά στην ποιότητα ζωής των κατοίκων. Το αεροπορικό καύσιμο (JET-A1) δεν κάνει τέλεια καύση. Παράγει τοξικά δηλητήρια που θα μολύνουν επί 24ώρου βάσεως το περιβάλλον που ζούμε, τα προϊόντα που τρώμε και το νερό που πίνουμε, από το οποίο υδρεύεται και μεγάλο μέρος της πόλης του Ηρακλείου. Με τους πλέον των 100.000 τόνων κηροζίνης που θα καίγονται στο νέο αεροδρόμιο (δηλαδή στην καρδιά της πεδιάδας) από την κίνηση των αεροσκαφών και χωρίς να συνυπολογίσουμε την μόλυνση από τα βυτιοφόρα που θα κουβαλούν διαρκώς τα καύσιμα από τα Λινοπεράματα ή την κίνηση των αυτοκινήτων που θα πολλαπλασιαστεί, είναι βέβαιο ότι θα διασπείρονται και θα εναποτίθενται ρυπογόνα προϊόντα και υποπροϊόντα σε απόσταση δεκάδων χιλιομέτρων, με εφιαλτικά αποτελέσματα:

ΡΥΠΑΝΣΗ ΑΕΡΑ, ΕΔΑΦΟΥΣ ΚΑΙ ΝΕΡΟΥ: Τα παραγόμενα οξέα (NOx, SO2), σε συνδυασμό με την συνήθη υγρασία που επικρατεί, θα προκαλούν όξινη βροχή με αποτέλεσμα την δηλητηρίαση του αέρα, του εδάφους και των Υδροφορέων. Παρεμπιπτόντως, η μόλυνση των υδάτων αποτελεί ποινικό αδίκημα.

ΑΥΞΗΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ: Μετά την εκρίζωση 200.000 ελαιόδεντρων και πολλών άλλων δέντρων και φυτών, με την κατασκευή τσιμεντένιων εγκαταστάσεων και ασφάλτινων  δρόμων και με την κίνηση των αεροσκαφών και άλλων οχημάτων, αλλά και την αυξημένη κίνηση στους περιφερειακούς δρόμους, η αύξηση της θερμοκρασίας είναι βέβαιη. Στα Σπάτα, που είναι «ξανοιχτάδα» έχει ανέβει 2 βαθμούς ο μέσος όρος. Για την κλειστή από βουνά πεδιάδα, δεν υπάρχει μελέτη, αλλά τι να την κάνει κανείς; Τον όφι βλέπουμε ξεκάθαρα, τον συρμό του θα ψάχνουμε;

ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ: Η εγκατάσταση μηχανημάτων ILS και των άλλων ραδιοναυτιλιακών συσκευών (ραντάρ) θα εκπέμπουν ισχυρή ακτινοβολία, σε πολύ μεγάλη ακτίνα. Είναι γνωστές οι επιπτώσεις ακτινοβολίας στην υγεία, πόσο μάλιστα όταν εκτίθεται κανείς στην ακτινοβολία 24 ώρες το 24ωρο. Οι συγκεκριμένες επιπτώσεις, βέβαια, δεν αναφέρονται καν στις περιβαλλοντικές μελέτες!

ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ: Τα αεροπλάνα, ακόμα και τα σημερινά (με επίπεδο θορύβου ICAO noise level Chapter 3 ακόμα και 4 που θα ισχύσει στο μέλλον), θα ξεκουφαίνουν τους κατοίκους σε μεγάλη ακτίνα γύρω από την λεκάνη της πεδιάδας. (Περίπου κάθε 3 λεπτά κατά τους θερινούς μήνες). Αυτό έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία. Σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, η ηχορύπανση θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 75 dB στις περισσότερες περιοχές που πλήττονται από το αεροδρόμιο.

ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

I) Αναγκαστικές εξώσεις από την γη τους δέχθηκαν στα τέλη του περασμένου Μάρτη οι ιδιοκτήτες στον δήμο Πεδιάδας, των οποίων το δικαστήριο (για τις απαλλοτριώσεις και τις προσωρινές τιμές) είχε γίνει τον Ιανουάριο. Τοιχοκολλήθηκαν, τότε, τα πρώτα αιτήματα έξωσης, για αποβολή των ιδιοκτητών από τις εκτάσεις τους, για λόγους «δημόσιας ωφέλειας», στο πλαίσιο κατασκευής του νέου αεροδρομίου Καστελλίου. Οι τιμές εξευτελιστικές (π.χ.: 1,81 – 1,91 ευρώ το τετραγωνικό σε γεωτεμάχιο). Εν ολίγοις, οι άνθρωποι χάνουν την περιουσία τους με συνοπτικές διαδικασίες.

ΙI) Αποτέλεσμα της μόλυνσης του περιβάλλοντος, η κατακόρυφη πτώση στην ποιότητα αλλά και ποσότητα των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα. Με την μόλυνση των βοσκοτόπων, περίπου 2.000.000 ελαιόδεντρων και των υπόλοιπων καλλιεργειών, θα ζημιωθούν ανεπανόρθωτα προϊόντα μεγάλης διατροφικής αξίας (π.χ. λάδι ΠΟΠ, εμφιαλωμένα κρασιά, εμφιαλωμένα νερά, τυροκομικά προϊόντα, κηπευτικά, άγρια χόρτα, κρέατα κτλ.), καθώς και οι αγρότες, κτηνοτρόφοι και επιχειρήσεις της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, η  εμπορική δραστηριότητα μέσα στους χώρους του αεροδρομίου, με τα μεγάλα εμπορικά κέντρα του, θα αφανίσει το τοπικό εμπόριο, ακριβώς όπως έγινε και στα Σπάτα! (βλέπε: https://www.youtube.com/watch?v=kcSUr-XrsjE&t=12s).

Ας θυμηθούν για παράδειγμα οι έμποροι π.χ. του Αρκαλοχωρίου, πόσο καλά πάνε οι πωλήσεις τους, τις ημέρες που έχει πουλήσει ο αγρότης το λάδι του. «Ευτυχώς είχε τιμή το λάδι και δουλέψαμε κι εμείς» λέει η πωλήτρια ρούχων. Αυτό να το ξεχάσει, αν καταστραφεί η παραγωγή και γίνουν, παράλληλα και τα μεγάλα εμπορικά του αεροδρομίου. Με την μείωση του Ακαθάριστου Τοπικού Προϊόντος (ΑΤΠ), που υπολογίζεται στα 40.000.000 ευρώ, πιστεύει κανείς ότι δεν θα πληγούν ανεπανόρθωτα ο δευτερογενής και ο τριτογενής τομέας, αφού εξαρτώνται άμεσα από τον πρωτογενή;

ΙΙI) Δεν προβλέπεται (!) εντοπιότητα στις προσλήψεις, ούτε κατά την κατασκευή ούτε κατά την λειτουργία! Το αεροδρόμιο θα μεταφερθεί από την Αλικαρνασσό στο Καστέλλι, με το προσωπικό του. Αυτό θα γίνει: Μια μετακόμιση! Όσοι νομίζουν ότι θα δουλέψουν στην κατασκευή, ας ψάξουν ποια φτηνά εργατικά χέρια κατασκευάζουν τέτοια μεγάλα έργα. Και όσοι νομίζουν ότι θα απολυθούν οι άνθρωποι που ήδη εργάζονται στο αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», για προσληφθούν ντόπιοι, προτείνω να το ξανασκεφτούν.

ΙV) Όσο για τα ανταποδοτικά, ύψους 2% που υπόσχονται στο Δήμο(σιο): Αφενός δεν μπορούν να αναγκάσουν την εταιρεία του αεροδρομίου να τα πληρώνει (η οποία εταιρεία μπορεί να δείχνει συνεχώς ζημιές με υπαιτιότητα Δημοσίου – «Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου», όπως προβλέπεται στην Σύμβαση Παραχώρησης!). Αφετέρου μπορούν να πάρουν πίσω την υπόσχεσή τους, ανά πάσα στιγμή, με νέο νόμο που θα καταργεί τον προηγούμενο, όπως ακριβώς έκαναν στα Σπάτα!

ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ

Ο σύλλογός μας είχε αγωνιστεί και αγωνίζεται για την κήρυξη του συνόλου των Μινωικών Φρυκτωριών της Πεδιάδας, ως μνημείο πανανθρώπινης αξίας, ώστε να τύχει της κατάλληλης προστασίας και ανάδειξης, πράγμα ωφέλιμο και για τον τουρισμό. Μετά από έρευνα στην περιοχή της Πεδιάδας, έχουν εντοπιστεί περισσότερες από 2.000 άγνωστες αρχαιολογικές θέσεις όλων των εποχών. Αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά το αρχαιότερο μέχρι σήμερα – στον ευρωπαϊκό χώρο – σύστημα επικοινωνίας, που λειτουργούσε με πυρές (μινωικές φρυκτωρίες – Σωροί). Το σύστημα της δια πυρός επικοινωνίας, το οποίο δεν φαίνεται να σέβονται οι μελετητές, πόσο μάλλον οι κατασκευαστές του αεροδρομίου.

Αυτά – και μάλιστα εν περιλήψει – αφορούν λίγο περισσότερο τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής. Οι κάτοικοι της πόλης του Ηρακλείου και άλλων πόλεων του βορρά, που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο Ν.Καζαντζάκης, οι επαγγελματίες και ιδίως οι τουριστικοί πράκτορες, που το προϊόν τους επίσης θα θιγεί – με την αύξηση των τιμών στα εισιτήρια και την μεταφορά (transfer) – και οι οποίοι για τους δικούς τους λόγους τάσσονται εναντίον της κατασκευής του αεροδρομίου, καλό θα είναι να παρακολουθήσουν μια από τις ενημερωτικές μας συναντήσεις, στο πλαίσιο της εκστρατείας ενημέρωσης που ξεκινάει σύντομα ο σύλλογός μας, ο οποίος στηρίζει, παράλληλα, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης», πάλι με απτά και έγκυρα επιχειρήματα.

Πληροφορίες ανεβαίνουν στην σελίδα μας στο Facebook και στο site μας: http://prosoxiaerodromio.gr/»

-Η Μαρίνα Μουράτη είναι πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας και δημοτική σύμβουλος της αντιπολίτευσης, στον δήμο Μινώα Πεδιάδας.

Διαβάστε επίσης