«Το Χαμόγελο της Τζοκόντα» στην Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου

«Το Χαμόγελο της Τζοκόντα» στην Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου

Το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου, στις 19:30, ο δήμος Μαλεβιζίου και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον, παρουσιάζουν την εικαστική έκθεση «Το Χαμόγελο της Τζοκόντα II – Πέντε Αιώνες Καλλιτεχνικής Ιδιοποίησης», στην Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου «Μπότης Θαλασσινός», στην Τύλισο.

Η έκθεση «Το Χαμόγελο της Τζοκόντα» περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, φωτογραφίας, κολλάζ και εγκαταστάσεων και διοργανώνεται με την επιμέλεια των Δρ Κωνσταντίνου Β. Πρώιμου και Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη, καθώς και της επιμελήτριας της Δημοτικής Πινακοθήκης, Χρύσας Βαθιανάκη.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Γιάννης Αδαμάκης, Eozen Agopian, Ειρήνη Βαζούκου, Χρύσα Βαθιανάκη, Αργυρή Βασιλάκου, Ellen Weijers, Όλγα Βερυκάκη, Ανδρέας Βεστάκης, Μαγδαληνή Βογιατζή, Ανδρέας Βούσουρας, Νίκος Βρούβας, Νίκος Γιαβρόπουλος, Πόπη Γιατρουδάκη, Γιώργος Δεπόλλας, Χαράλαμπος Δερμάτης, Γιάννης Δημητράκης, Αλέξανδρος Δ. Δημητριάδης, Γιάννης Διαλινός, Έιγια Έλληνα, Μαρίβα Ζαχάρωφ, Αντιγόνη Καββαθά, Βίκυ Καμένου, Νίκος Καμπιανάκης, Ειρήνη Κανά, Χρύσα Καπαγιωρίδου, Γιάννης Καρδάσης, Βασίλης Καρκατσέλης, Σάββας Κόης, Βασιλική Κοσκινιώτου, Στέλλα Κουκουλάκη, Νίκος Κρυωνίδης, Ευδοκία Κύρκου, Αθηνά Λατινοπούλου, Κοσμάς Λιλικάκης, Jan Liodaki, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Μαρία Μαραγκουδάκη, Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης, Δημήτρης Μεράντζας, Μαρία Μιχελογιάννη, Γιάννης Μονογυιός, Δήμητρα Μπακογιαννάκη, Νικόλαος Μπασιάς, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Κωνσταντίνα Μπολιεράκη, Ισμήνη Μπονάτσου, Paula Bullent, Κώστας Παγωμένος, Μαρία Πάστρα, Χρυσάνθη Πετρά, Αναστασία Πετράκη, Σύλβια Πετσούρα, Βασίλης Πολυχρονιάδης, Νατάσσα Πουλαντζά, Ευάγγελος Ρούσσος, Χρυσούλα Σκεπετζή, Κώστας Σπανάκης, Βασιλική Σπύρου, Άρις Στοΐδης, Renate Stollenwerk, Linda Talbot, Νίκος Τόλης, Κατερίνα Τσεμπελή, Κατερίνα Τσίτσερα, Loes Huis in’t Veld, Αντώνης Φραντζεσκάκης, Πέπη Χατζηδάκη και  Έβης Χρήστου.

Όπως σημειώνουν οι διοργανωτές, «η έκθεση «Το Χαμόγελο της Τζοκόντα» ιδιοποιείται τον τίτλο της από την ομώνυμη μουσική σύνθεση του Μάνου Χατζιδάκι, που, φυσικά, ιδιοποιήθηκε τον τίτλο της από την παγκόσμια κριτική βιβλιογραφία σχετικά με την ελαιογραφία του Λεονάρντο ντα Βίντσι».

Ο επιμελητής και ιστορικός τέχνης, Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος, σημειώνει: «Το περίφημο έργο του Marcel Duchamp L.H.O.O.Q., το οποίο διαβάζεται ως Elle a chaud au cul, έγινε το 1919. Και παρουσιάζει την διάσημη Mona Lisa ή Joconda του Leonardo da Vinci με μουστάκι και γένι και έναν ολότελα άσεμνο τίτλο ως λεζάντα. Πρόκειται για μια ιδιοποίηση του έργου του Λεονάρντο από τον Ντυσάμπ, η οποία ακόμα και σήμερα συζητείται αν και κατά πόσο είναι επιτυχημένη.

Όπως αναφέρει ο ιστορικός Robert S. Nelson, φέρνοντας το παράδειγμα του γλυπτού συμπλέγματος των τεσσάρων αλόγων, που σήμερα βρίσκονται στην εκκλησία του Αγίου Μάρκου, στην Βενετία, τα οποία αρχικά η Κωνσταντινούπολη ιδιοποιήθηκε από την Χίο και κατόπιν οι Βενετοί ιδιοποιήθηκαν από την Κωνσταντινούπολη, για να ακολουθήσουν οι Γάλλοι οι οποίοι ιδιοποιήθηκαν τα άλογα από το 1797 έως το 1818, μεταφέροντάς τα στο Παρίσι, η ιδιοποίηση είναι μια καλλιτεχνική διαδικασία η οποία είναι σχεδόν τόσο αρχαία όσο και η ίδια η τέχνη.

Ιδιοποίηση σημαίνει ότι κάνω χρήση ενός ήδη αναγνωρισμένου καλλιτεχνικού έργου ή επιμέρους τμήματός του με δική μου στοχοθεσία, που δεν έχει σχέση με τους πρωταρχικούς σκοπούς του έργου. Ορισμένοι θεωρούν ότι κάθε ανάγνωση της ιστορίας της τέχνης και των έργων ενός καλλιτέχνη είναι μια ιδιοποίηση. Από την άλλη πλευρά, η εκτεταμένη χρήση της ιδιοποίησης ως καλλιτεχνικής πρακτικής, τα τελευταία σαράντα χρόνια, στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Ευρώπης και της Αμερικής, δείχνει ότι αυτή η μέθοδος εργασίας όχι μόνο είναι ιδιαίτερα προσφιλής, αλλά έχει υψηλή προστιθέμενη αξία και νόημα στον σύγχρονο κόσμο, στον οποίο δεδομένα και εικόνες καταναλώνονται και ανακυκλώνονται με πολύ μεγάλη ταχύτητα».

Η έκθεση «Το Χαμόγελο της Τζοκόντα – Πέντε Αιώνες Καλλιτεχνικής Ιδιοποίησης» συνοδεύεται από έγχρωμο κατάλογο, που παρουσιάζει σε πλήρη εικονογράφηση όλα τα εκθέματα. Περιλαμβάνει, επίσης, εισαγωγή, τεκμηρίωση και σχόλια από τους επιμελητές και σύντομο σημείωμα από τον ιστορικό τέχνης, Δρ Μεγακλή Ρογκάκο.

Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα «2008-2018: 10 Χρόνια Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον». Και συνδιοργανώνεται από την περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τoν δήμο Πλατανιά, τον δήμο Μαλεβιζίου, την Δημοτική Πινακοθήκη Μαλεβιζίου «Μπότης Θαλασσινός», την Αίθουσα Τέχνης Match More και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον.

Διαβάστε επίσης