Πορτοκάλι: Δεν είναι μόνο βιταμίνη C

Πορτοκάλι: Δεν είναι μόνο βιταμίνη C

Ένα ποτήρι χυμός πορτοκαλιού μπορεί να (υπερ)καλύψει τις ημερήσιες ανάγκες μας σε βιταμίνη C. Το αγαπημένο μας πορτοκάλι όμως, προσφέρει πολύ περισσότερα θρεπτικά στοιχεία στον ανθρώπινο οργανισμό.

Το πορτοκάλι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή φρούτα, που καταναλώνουν μικροί και μεγάλοι, χάρη στο υπέροχο χρώμα, το άρωμά του και τον νόστιμο χυμό του. Θεωρείται καλή πηγή αμινοξέων, περιέχει πολύτιμες ουσίες (σίδηρος, ασβέστιο, φυλλικό οξύ, ιώδιο, νάτριο, κάλιο, πηκτίνη) και διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

Το πορτοκάλι είναι «προικισμένο» με περισσότερες από 170 ουσίες που αναπτύσσουν έντονη αντιοξειδωτική δράση, προστατεύοντας τα κύτταρα του οργανισμού. Περιέχει, επίσης, δεκάδες φλαβονοειδείς, λιμονοειδείς και καροτενοειδείς χημικές ενώσεις, που «πολεμούν» τους μύκητες, τους βλαβερούς οργανισμούς και τα μικρόβια.

“Φίλος” της καρδιάς

Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι τα φλαβονοειδή, λιμονοειδή και καροτενοειδή του πορτοκαλιού (όπως η κερκετίνη, η πηκτίνη και η εσπεριδίνη) συμβάλλουν στην βελτίωση της καρδιακής λειτουργίας, βοηθούν στην ρύθμιση της χοληστερόλης, καταπολεμούν τις φλεγμονές και εμποδίζουν την δράση ενζύμων που έχουν συνδεθεί με διάφορες μορφές καρκίνου (κυρίως με τον καρκίνο του μαστού, τους δέρματος, του στόματος και του παχέος εντέρου).

Αμερικανικές έρευνες συνδέουν, επίσης, την αυξημένη κατανάλωση πορτοκαλιού με την σωστή ανάπτυξη του εγκεφάλου, την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, την πρόληψη παθήσεων των ματιών, την καλύτερη λειτουργία των νεφρών και την βελτίωση της ποιότητας του σπέρματος.

Είναι, λοιπόν, σαφές ότι η διατροφική αξία του πορτοκαλιού είναι τεράστια. Την ίδια ώρα, η… επιβάρυνση του οργανισμού μας σε θερμίδες από την κατανάλωσή του είναι σχεδόν αμελητέα. Το πορτοκάλι μας «φορτώνει» με μόλις 50 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια. Και μπορεί να ενταχθεί σε οποιοδήποτε πρόγραμμα διατροφής, με διάφορους τρόπους.

Πορτοκάλι ωμό ή μαγειρεμένο;

Οι ειδικοί συνιστούν να καταναλώνεται ωμό, ως φρούτο, ως συστατικό σαλάτας ή φρουτοσαλάτας ή με την μορφή χυμού. Ωστόσο (ειδικά μετά την… εισβολή εκπομπών μαγειρικής, τύπου Masterchef, στην καθημερινότητά μας), αρκετοί χρησιμοποιούν το πορτοκάλι σε σάλτσες ή αρωματίζουν με τον χυμό του πατάτες, κρέας, κοτόπουλο, ακόμα και ψάρια. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη ότι, όταν μαγειρευτεί το πορτοκάλι, χάνει ένα σημαντικό μέρος των βιταμινών και θρεπτικών συστατικών του, όπως συμβαίνει με όλα τα λαχανικά και φρούτα.

Στην Κρήτη, το πορτοκάλι συναντάται σε αρκετές παραδοσιακές συνταγές με όσπρια. Σε άλλες περιοχές, γίνεται γλυκό του κουταλιού ή αρωματίζει κέικ, κρέμες και άλλα γλυκίσματα.

Διαβάστε επίσης