«Χρυσή» χρονιά για την κρουαζιέρα στο Ηράκλειο

«Χρυσή» χρονιά για την κρουαζιέρα στο Ηράκλειο

Με τους 250.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, ως το τέλος του 2018, «φλερτάρει» το Ηράκλειο, που διανύει μία από τις καλύτερες χρονιές του, στον τομέα της κρουαζιέρας. «Περιμένουμε σημαντική αύξηση. Το Ηράκλειο ενισχύει την θέση του στον χάρτη της κρουαζιέρας» λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), Απόλλων Φιλιππής.

Σε συνέντευξή του στο kritimono, ο κ. Φιλιππής αναλύει τα δεδομένα για την κρουαζιέρα, μιλάει για τις προσπάθειες αναβάθμισης του λιμανιού, την ιστορική συμφωνία του ΟΛΗ με τον δήμο Ηρακλείου για την χερσαία ζώνη, αλλά και για το Λιμενικό Περίπτερο, που θα πάψει να είναι ένα κτίριο – «φάντασμα».

Κοιτάζοντας τους αριθμούς, το 2018 φαίνεται ότι θα είναι μια καλή χρονιά για την κρουαζιέρα, στο Ηράκλειο…

Είναι γεγονός ότι υπάρχει σημαντική αύξηση. Πέρυσι, έκλεισε η χρονιά με 131 πλοία και περίπου 180.000 – 190.000 επιβάτες. Φέτος, στο πρόγραμμα – που είναι ακόμα υπό διαμόρφωση – υπάρχουν 196 προσεγγίσεις. Ίσως, τελικά, ξεπεράσουμε και τις 200. Σημαντικό κομμάτι, ασφαλώς, είναι ο καιρός. Σε ημέρες με πολύ ισχυρούς ανέμους, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια δεν διακινδυνεύουν να μπουν στο λιμάνι και συνεχίζουν την πορεία τους. Ελπίζουμε να μην συμβεί αυτό, να μην έχουμε απώλειες, λόγω καιρού.

Το 2015 είχαμε 170 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Το 2016 είχαμε 165. Ωστόσο, το 2106 είχαμε μεγαλύτερο αριθμό επιβατών. Το ζητούμενο, λοιπόν, δεν είναι μόνο να αυξάνονται τα πλοία, αλλά να έρχονται γεμάτα. Και επίσης, πολύ σημαντικό, να κατεβαίνουν οι επιβάτες στο νησί. Εκτιμάται ότι το 1/3, συνήθως, δεν κατεβαίνει.

Με τα στοιχεία του 2018, με βάση την χωρητικότητα των πλοίων, είμαστε περίπου στους 300.000 επιβάτες κρουαζιέρας. Αν καλυφθεί το 80%, θα έχουμε 250.000 – 260.000 επιβάτες. Αν καταφέρουμε να κατεβάσουμε ένα ποσοστό από το 1/3 των επιβατών που συνήθως παραμένουν στα πλοία, θα έχουμε μια πολύ μεγάλη – ουσιαστική, όχι μόνο αριθμητική – αύξηση. Είναι σημαντικός, επομένως και ο σχεδιασμός. Να έχουν οι επιβάτες χρόνο ώστε να δουν περισσότερα, να πάρουν περισσότερα από τον τόπο μας, αλλά να… αφήσουν και πιο πολλά.

«Να είμαστε στον σχεδιασμό των εταιρειών»

Πώς φθάσαμε σε αυτή την θετική, για το Ηράκλειο, εξέλιξη;

Στο διάστημα που είμαστε στο τιμόνι του λιμανιού, συμμετείχαμε σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις για να αναδείξουμε την αξία του λιμανιού, τις υποδομές, την ασφάλεια που παρέχει το λιμάνι, τον πολιτιστικό πλούτο που διαθέτει η Κρήτη, την φιλοξενία, να αναδείξουμε αυτό το πακέτο. Πέρυσι το καλοκαίρι, φτιάξαμε έναν τερματικό σταθμό στον οποίο ελλιμενίζονται τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Ο τερματικός σταθμός έχει όλες τις υποδομές που χρειάζονται για έλεγχο ‘’home port’’. Στόχος μας ήταν το λιμάνι του Ηρακλείου να γίνει σταθμός επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών κρουαζιέρας. Πέρυσι, είχαμε τρεις τέτοιες προσεγγίσεις, φέτος έχουμε έξι. Μέσα από την διαδικασία αυτή, τα πλοία μένουν περισσότερες ώρες στο λιμάνι, επομένως και οι επιβάτες περνούν περισσότερο χρόνο στο νησί.

Στόχος μας είναι να είμαστε, σταθερά, μέσα στους σχεδιασμούς των εταιρειών, στον τομέα της κρουαζιέρας. Οι εταιρείες θέλουν να βάλουν στο πρόγραμμά τους περισσότερες χώρες και λιμάνια ελκυστικά για τους επιβάτες κρουαζιέρας (Μύκονος, Σαντορίνη κλπ.). Εμείς, λοιπόν, θέλουμε να είμαστε κομμάτι αυτού του σχεδιασμού. Και μπορούμε να το πετύχουμε, επειδή προσφέρουμε καλές υπηρεσίες, ασφάλεια και ποιότητα. Φαίνεται ότι αυτή την χρονιά, οι προσπάθειές μας αποδίδουν.

Αν μείνει κανείς μόνο στις προσεγγίσεις, ο καλύτερος μήνας του χρόνου είναι ο Οκτώβριος. Πώς εξηγείται αυτό το στοιχείο;

Είναι εξαιρετικά θετικό ότι έχουμε προσεγγίσεις από τον Απρίλιο ως το τέλος του έτους, ότι η κρουαζιέρα καλύπτει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Έχουμε 16 προσεγγίσεις τον Απρίλιο, 24 τον Μάιο, 22 τον Ιούνιο, 28 τον Ιούλιο, 27 τον Αύγουστο, 22 τον Σεπτέμβριο, 33 τον Οκτώβριο, 16 τον Νοέμβριο και 3 τον Δεκέμβριο. Αν αφαιρέσει κανείς το διάστημα Δεκέμβριος – Μάρτιος, που είναι οι αδύνατοι μήνες της κρουαζιέρας, σε όλους τους υπόλοιπους έχουμε κρουαζιέρα στο λιμάνι του Ηρακλείου.

Βλέπουμε, μάλιστα, ότι κάποιοι μήνες, όπως ο Οκτώβριος, είναι πολύ καλοί, ως προς τους αριθμούς. Η μεσαία αστική τάξη και οι επιβάτες μεγαλύτερης ηλικίας προτιμούν αυτούς τους μήνες, που δεν έχει τόση ζέστη, που έχει φύγει το καλοκαίρι, έχουν ήδη κάνει τις διακοπές τους και επιλέγουν την κρουαζιέρα για συγκεκριμένους λόγους. Για να επισκεφθούν αρχαιολογικούς χώρους, να δουν 2-3 χώρες, περισσότερα νησιά… Στόχος μας είναι μεγαλώσει ακόμα περισσότερο ο κύκλος, να βελτιώσουμε και τους υπόλοιπους μήνες.

«Η κρουαζιέρα μπορεί να γίνει πιο αποδοτική»

Πόσο βοηθάει, τελικά, η κρουαζιέρα την τοπική οικονομία; Ένα παράπονο του εμπορικού κόσμου – και άλλων φορέων – είναι ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας δεν αφήνουν πολλά χρήματα στο Ηράκλειο.

Κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, κάνουμε μια συνάντηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα (ξεναγούς, Αρχαιολογία, τουριστική αστυνομία, ΕΚΑΒ κλπ.). Καθένας έχει τον ρόλο του και βάζει ένα λιθαράκι. Αν ο επιβάτης νιώθει ασφάλεια, θα κατέβει. Αν δει έναν χώρο καθαρό, έναν τόπο με φιλόξενους κατοίκους, αν δει το ασθενοφόρο στο λιμάνι, αν αντιληφθεί ότι υπάρχει πολιτιστικός πλούτος, θα κατέβει και θα ξοδέψει και κάτι παραπάνω. Από εκεί και πέρα, βλέπουμε ότι χρειάζεται καλύτερη πληροφόρηση και μέσα στο πλοίο. Όχι ότι δεν υπάρχει, αλλά πρέπει να βελτιωθεί. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα πλοία της κρουαζιέρας είναι επιχειρήσεις, με το φαγητό, τα κοσμήματα, τα παιχνίδια… Πρέπει λοιπόν να βελτιώσουμε την πληροφόρηση μέσα στα πλοία. Και, επίσης, να δώσουμε στους επιβάτες κρουαζιέρας μεγαλύτερο χρόνο παραμονής στο νησί. Η κρουαζιέρα μπορεί να γίνει πιο ανταποδοτική, να αφήνει περισσότερα χρήματα στην τοπική κοινωνία. Μέσα από την συνεργασία των φορέων, μπορούμε να τα καταφέρουμε καλύτερα.

Οι προοπτικές για την κρουαζιέρα στο Ηράκλειο τα επόμενα χρόνια;

Εκτίμησή μου είναι ότι το Ηράκλειο θα διατηρήσει τα επόμενα χρόνια την θέση του και μπορεί να πάει και καλύτερα στον τομέα της κρουαζιέρας. Έχουμε ένα λιμάνι με περίπου το 1/3 της χερσαίας ζώνης του κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο. Ο Κούλες, αυτό το στολίδι της πόλης, τα Νεώρια, τα παλιά κτίρια, είναι ένας πλούτος για το λιμάνι. Αυτόν τον πλούτο πρέπει να τον ‘’δέσουμε’’ με την ομορφιά του τόπου μας, με συνέπεια, ευγένεια, φιλοξενία, σχεδιασμό, ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στην κρουαζιέρα.

Έργα και μελέτες στο λιμάνι

Το τελευταίο διάστημα, βλέπουμε μια προσπάθεια λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης του λιμανιού. Πώς θα κινηθείτε από εδώ και πέρα, σε αυτή την κατεύθυνση;

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με ενέργειες που έχουν ήδη γίνει. Δώσαμε έμφαση στην καθαριότητα, το νοικοκύρεμα, γιατί μέσα από την καθαριότητα αναδεικνύεις και τα προβλήματα, τα βλέπεις. Αποτυπώσαμε τα νομίμως υφιστάμενα κτίρια – πρακτικά, όσα έχουν χτιστεί πριν το 1955 (ΚΤΕΛ, Θεατρικός Σταθμός κλπ.). Καταγράψαμε τα υπόλοιπα κτίσματα, ακόμα και τους μικρούς οικίσκους, τις πύλες ελέγχου και προχωράμε στην τακτοποίησή τους. Προσπαθούμε, τώρα, να επιλέξουμε κάποια κτίρια και να τα παραχωρήσουμε σε ιδιώτες, ώστε να φέρουν χρήματα στο λιμάνι. Παράδειγμα, το κτίριο των παλιών ΚΤΕΛ των Χανίων, που έχει γίνει χώρος εστίασης.

Είναι σε εξέλιξη μελέτες για άλλα κτίρια, όπως ο παλιός και ο νέος επιβατικός σταθμός και το παλιό απεντομωτήριο. Ολοκληρώσαμε την εκβάθυνση του λιμανιού, που είχε να γίνει χρόνια. Ολοκληρώσαμε την θωράκιση του προσήνεμου μόλου, καθώς και την ασφαλτόστρωση στην προβλήτα που βρίσκονται οι γερανοί. Κατασκευάσαμε τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας, 1,130 τ.μ. Κατεδαφίσαμε ένα παλιό κτίριο των ψαράδων – που ήταν ετοιμόρροπο – στην είσοδο του Κούλε. Έχουν γίνει, λοιπόν, πολλές παρεμβάσεις και βρίσκονται σε εξέλιξη αρκετές μελέτες για έργα στο λιμάνι.

Η συμφωνία για την χερσαία ζώνη

Τι θα αλλάξει μετά την συμφωνία με τον δήμο για την χερσαία ζώνη;

Η δική μας φιλοσοφία είναι ότι το λιμάνι πρέπει να είναι ανοικτό, δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο για τον δήμο και τους πολίτες. Ένα μέρος της χερσαίας ζώνης του λιμανιού θα δοθεί στον δήμο και εμείς θα γνωμοδοτούμε. Πρακτικά, το λιμάνι θα έρθει… στο πεζοδρόμιο, στα κάγκελα και ο παραλιακός δρόμος, από την πλατεία 18 Άγγλων ως την Αλικαρνασσό, θα παραχωρηθεί στον δήμο. Εμείς κρατάμε ό,τι είναι απαραίτητο για την λειτουργία του λιμανιού. Τις δεξαμενές νερού και κάποια κτίρια που συνδεδεμένα με την ιστορία του λιμανιού. Τα υπόλοιπα τμήματα, δρόμοι, πράσινο, κοινόχρηστοι χώροι, περνούν στον δήμο. Προχωρούμε, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, αλλά χρειάζεται χρόνος για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες.

«Χώρος συνάθροισης το Λιμενικό Περίπτερο»

Το Λιμενικό Περίπτερο θα αξιοποιηθεί;

Για το Λιμενικό Περίπτερο, ένα κτίριο – «φάντασμα», έχουμε κάνει δύο κινήσεις. Πρώτη κίνηση, καθαρίσαμε τον χώρο, που είχε γίνει σκουπιδότοπος. Δεύτερη και σημαντικότερη, κάναμε έναν διαγωνισμό, κατατέθηκαν προσφορές και προχωράει η μελέτη για την ανακατασκευή του κτιρίου, σε συνεννόηση με την Αρχαιολογία. Η μορφή που θα πάρει το Λιμενικό Περίπτερο, στατικά και μηχανολογικά, θα προκύψει από την μελέτη. Ως προς την χρήση, στόχος είναι να επιστρέψουμε στην παλιά χρήση. Σε μια καφετέρια, σε έναν χώρο στον οποίο θα συναθροίζεται το κοινό και θα μπορεί να απολαύσει την θάλασσα, τα τείχη, τον κόλπο του Δερματά, την ιστορία του τόπου μας.

Διαβάστε επίσης